Strand

Dag 5. Vrijdag 20 okt. 2017

Laatste dag.
Omdat we vanavond pas terug vliegen kunnen gelukkig onze koffers bij de receptie van het hotel bewaard worden. Uitchecktijd heeft men niet. "Kijk maar… 12 uur of 1 uur", wordt ons gezegd. Lekker relaxt hotel.
Het is droog en eindelijk gaan we dan vandaag het strand opzoeken.

We toeren met de bus zo'n 40 minuten door de stad en stappen bij Passeig Maritim uit. Het strand heet hier Barceloneta. Na het fotograferen van de golven lopen we over de mooie boulevard richting het opvallendste gebouw helemaal aan het eind van het strand, Hotel W. Dat gebouw heeft de vorm van een zeil. Maar het is nog een aardig eind om daar te komen. We doen rustig aan en nemen zelfs tijd om een poosje op een bank te gaan zitten. Het is heerlijk weer maar het oogt wat somber omdat de zon niet schijnt.
Er zijn genoeg zaakjes waar je iets kunt eten of drinken en toiletcabines zie je ook regelmatig. Niet allemaal even schoon helaas.

Op het strand staan een paar zandsculpturen die flink zijn aangetast door het slechte weer van gisteren.
Het strand van La Barceloneta is met drie volleybalvelden, pingpongtafels, een skateboardgebied en een gymnastiekterrein ideaal voor sportliefhebbers.
Op het Platja de Sant Miquel staat een kubusvormig beeld. Rebecca Horn's 'Homage to Barceloneta' verbeeldt de huizen van La Barceloneta en is het symbool van dit strand geworden.
Verder lopend komen we bij een groot plein met palmbomen en een roestig beeld. Daarachter de toren van de kabelbaan.

Wij wandelen verder. Passeren een schoonmaakploeg en aan de rechterkant komt een groen gebouw in zicht. Dat is een winkelcomplex met een glazen pui. We kunnen ons erin terugzien.
We naderen het zeilhotel. Via trappen komen we op een enorm groot, kaal plein. In een hoek bij weer een beeld staat een cameraploeg. Een man doet zijn verhaal en dat wordt met beeld en geluid opgenomen.
Hiervandaan is pas goed te zien hoe groot het hotelgebouw is. En we kunnen mooi van het uitzicht genieten. Er liggen meerdere cruiseschepen aan de kade.
Op de terugweg komt Herman een oud collega met zijn vrouw tegen. Dat is toevallig! Zij zijn woensdag aangekomen en vertrekken maandag.

Het lijkt ons leuk om met de kabelbaan te gaan, maar de rij is daar zo lang dat de wachttijd is opgelopen tot een uur. Dat doen we maar niet en lopen langs de haven richting het centrum. In de haven liggen zeer grote, luxe jachten. De wandelpromenade is in beslag genomen door straatverkopers. Sportschoenen, sieraden en grote kleden liggen op straat en zijn te koop.
Door enkele straten komen we bij Parc de la Barceloneta. Niet zo bijzonder. Het torentje die we zien is wel aardig. Daarna lopen we nog om een groot gebouw heen met een vlinder erop voordat we met bus 59 teruggaan.
Omdat het nog te vroeg is om naar de luchthaven te gaan en omdat we toch een hapje moeten eten, pakken we een terrasje bij Avinguda Diagonal. De zaak is al helemaal in Halloweensfeer.

Terugreis

We overhandigen het ontvangstbewijs aan een hotelmedewerker en krijgen onze koffers weer in handen. Een taxi vinden is geen enkel probleem, want de standplaats is een paar meter verder in de straat. En er staan er drie.
Geen files, dus al vrij snel komen we aan bij terminal 2. Te vroeg zelfs want de balies zijn nog dicht. Via Transavia heeft Herman gisteravond al ingecheckt en weten we dat we in rij 15 zitten. Mooi systeem.
09:05 gaan we vliegen. Het taxiën duurde zeker wel een kwartier.
De vlucht duurt 1 uur en 55 min.
In Rotterdam is het koud. Op de luchthaven een bijzonder vlotte afhandeling. We hebben nauwelijks tijd voor een wc bezoek. Mijn koffer ligt als laatste op de bagageband.

Deze stedentrip was absoluut de moeite waard. We hebben nu een zeer goede indruk van Barcelona. Een relaxte stad. Een mooie stad met veel afwisseling.